در سراسر دنيا نظام هاي رتبه بندي و ارزيابي بسياري براي دانشگاهها وجود دارد، اين نظام ها بر اساس شاخص هاي خود دانشگاهها را از ابعاد گوناگوني ارزيابي و رتبه بندي مي كنند كه در ادامه نگاهي گذرا بر عناوين برخي از اين نظام ها خواهيم داشت:

رتبه بندي آموزشي دانشگاههاي جهان SJTU

رتبه بندي دانشگاه ووهان

رتبه بندي Scimago

رتبه بندي دانشگاه ليدن

در ايران نيز شوراي عالي انقلاب فرهنگي به منظور بررسي و ارزيابي آموزش عالي و تدوين شاخص ها و ضوابط ارزيابي با بهره گيري از مطالعات جهاني در حوزه تخصص آموزش عالي (از جمله الگوهاي ارزيابي آموزش عالي، الگوي شبكه بين المللي تضمين كيفيت در آموزش عالي، شاخص هاي مطرح شده توسط يونسكو و ....) به تدوين مؤلفه هاي اصلي و شاخص هاي آموزش عالي در گستره ارزيابي كلان و خرد (شامل بخش هاي كلي، عمومي، آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي و اعتبارات و امكانات ) در ابعاد كمي و كيفي اهتمام ورزيده است. همچنين پايگاه استنادي علوم جهان اسلام وابسته به مركز منطقه اي علوم و فناوري از سال 1389 اقدام به رتبه بندي دانشگاههاي كشور نموده است.

کپی لینک کوتاه :